Afstudeerscriptie
Volledige vakbeschrijving
In dit blok voeren de studenten een eigen onderzoek uit en schrijven ze hun afstudeerscriptie over dit onderzoek. In het onderzoek beantwoordt de student aan de hand van onderzoeksmateriaal een wetenschappelijke vraagstelling die door een begeleider wordt aangereikt of onder supervisie door de student wordt opgesteld. De afstudeerscriptie is een individueel product. Het is wel mogelijk dat meerdere studenten aan een zelfde onderzoeksthema werken. In dit geval werkt iedere student echter een eigen onderzoeksvraag uit en schrijft hierover een eigen afstudeerscriptie. Het onderzoeksproject kan bestaan uit een literatuurstudie, secundaire data analyse of (een klein) empirisch onderzoek. Het onderzoeksproject wordt als afsluiting van de bachelorstudie Gezondheidswetenschappen opgevat, als een proeve van bekwaamheid van academische vaardigheden die gedurende de bachelor verworven zijn
Doelstellingen van dit vak
Toepassing van kennis en inzicht
De B-GW student is na het blok in staat:
- Om onder begeleiding een vraagstelling uit te werken en een onderzoeksopzet te ontwikkelen;
- Om onder begeleiding een eenvoudig onderzoek uit te voeren;
- Om kenniselementen en vaardigheden die gedurende de studie zijn opgedaan te integreren en toe te passen;
- Om een afstudeerscriptie in artikelvorm te schrijven over het eigen onderzoek. De afstudeerscriptie hoeft nog niet van publicabele kwaliteit te zijn (dit in tegenstelling tot de masterthesis – een literatuurbespreking in de inleiding en analysetechnieken hoeven bv niet uitputtend te zijn).
Oordeelsvorming
De B-GW student heeft na het blok een kritische houding ten opzichte van:
- Het eigen functioneren m.b.t. het verrichten van onderzoek en het schrijven van een afstudeerscriptie;
- De inhoud van het eigen onderzoek: kloppen de uitkomsten met de hypothesen of modellen of de (eerdere) bevindingen uit de literatuur, en waarom wel of waarom niet?
Communicatie
De B-GW student is na het blok in staat:
- Schriftelijk te rapporteren over eigen onderzoek; waarbij het format gebruikt wordt dat in lijn is met het gehanteerde format in de schrijflijn binnen de bacheloropleiding (indeling: abstract, introductie en vraagstelling/onderzoeksvraag, methode, resultaten, discussie en conclusies);
- De voortgang van het eigen werk te verwoorden naar de begeleider en eventuele andere betrokkenen bij het onderzoek.
Studiehouding en leervaardigheden
De B-GW student heeft na het blok:
- De intentie en de vaardigheden om kritisch te reflecteren op het eigen functioneren m.b.t. het verrichten van onderzoek en het schrijven van een afstudeerscriptie;
- De intentie en de vaardigheden om samen te werken met andere betrokkenen bij het onderzoek;
- De intentie en de vaardigheden om adequaat te reageren op feedback;
- De capaciteit om leiding te geven aan het eigen afstudeertraject.
Aanbevolen literatuur
De studenten krijgen GW-breed schrijfrichtlijnen voor de afstudeerscriptie aangereikt via de ‘Brochure vormaspecten GW’. Deze brochure omvat hoofdstukken specifiek voor de afstudeerscriptie. De brochure is onder andere te vinden in de module Kennisatelier Academische Vorming (module met daarin alle uitleg en instructie rond academische vorming van jaar 1, 2 en 3 van de bachelor). De afstudeerscriptie-begeleider reikt basisliteratuur aan als startpunt. De studenten zoeken verder zelf naar relevante literatuur.