Introductie Statistische Methoden voor Data-analyse
Volledige vakbeschrijving
In dit blok worden statistische methoden geïntroduceerd die gebruikt kunnen worden in allerlei onderzoeksproblemen binnen de FHML. Hoe kunnen we bijvoorbeeld data analyseren die bedoeld zijn om het effect te onderzoeken van een traumatische gebeurtenis op het welbevinden van de vrouwen en verschilt dit effect van die van de mannen? Een ander voorbeeld is het effect te onderzoeken van een bepaalde levensgewoonte op het risico op een bepaalde longaandoening.Statistische concepten en technieken die een rol spelen bij het samenvatten en beschrijven van geobserveerde variabelen en het leggen van verbanden tussen variabelen alsmede het generaliseren van de resultaten naar een grotere groep mensen dan de geobserveerde groep staan centraal. Een eerste thema in dit blok betreft het samenvatten van de geobserveerde data. Een tweede thema is het toetsingsconcept zoals dat in de statistiek een belangrijke rol speelt. Een derde thema betreft verscheidene eenvoudige statistische technieken die gebruikt worden bij de analyse van geobserveerde gegevens. Enkele 'best practice' statistische methoden, die beschouwd kunnen worden als de standaard methoden om bovengenoemde type onderzoeksvragen te beantwoorden, zullen worden behandeld.
Doelstellingen van dit vak
Belangrijke leerdoelen in dit blok zijn: Kennis van beschrijvende statistiek (o.a. frequentie, gemiddelde, mediaan, standaard deviatie, kruistabel). Begrip van de beginselen uit de inferentiële statistiek zoals hypothesetoetsing, betrouwbaarheidsinterval, steekproeftrekking, steekproevenverdeling, t-toets, en chi-kwadraat toets. Begrip van de basisprincipes en concepten van enkelvoudige lineaire regressie. Het kunnen uitvoeren van een eenvoudige toets (t-toets, Chi-kwadraat toets) m.b.v. SPSS. Het kunnen uitvoeren van een enkelvoudige regressieanalyse m.b.v. SPSS. Begrijpen wat het verschil en de overeenkomst is tussen een t-toets en een regressieanalyse. Resultaten van geleerde statistische analyses op een adequate wijze te interpreteren in het licht van de onderzoeksvraagstelling en daarbij kritische kanttekeningen te plaatsen.