Werken aan een Medisch Probleem met behulp van Creative Problem Solving en Design Thinking Technieken
Volledige vakbeschrijving
Context:
Van op te leiden medische professionals wordt in toenemende mate gevraagd om creatief te kunnen zijn in het bedenken van oplossingen van complexe en vaag omschreven problemen die het vak ons stelt.
Ook binnen de UM wordt creativiteit en “out of the box” kunnen denken als een belangrijke eigenschap gezien waarvoor studenten moeten worden opgeleid.
Binnen de gezondheidszorg bestaan er eveneens vele complexe en vaag omschreven problemen. CPS-en DESIGN THINKING technieken kunnen ook voor de geneeskundige opleiding een waardevolle bijdrage kan leveren in het ontrafelen en oplossen van problemen in de gezondheidszorg.
Inhoud keuze onderwijs
Studenten worden opgedeeld in 4 groepen van 5 personen. Er is veel aandacht voor de kennismaking waarin onder meer ook wordt gekeken naar de rol die ieder inneemt in een groep. Aan de hand van een zelf gekozen probleemstelling doorloopt iedere groep de fasen van CPS/ Design Thinking te weten: empathize, probleemformulering (clarify) , genereren van Ideeën (ideate), selectie ideeën (develop), prototypering (prototype) en implementatie (implement). Bij elke fase zijn er meerdere tools die gebruikt kunnen worden om die fase goed te doorlopen. Elke bijeenkomst zal heel kort worden aangegeven wat wordt verwacht en uitleg geven over de tools met praktische voorbeelden, waarna studenten zelfstandig in hun eigen groep aan de slag kunnen. Er is veel ruimte voor eigen inbreng. Andere vormen die beter passen bij de probleemstelling of groep, zijn in overleg bespreekbaar. Studenten zullen de aangereikte tools gebruiken om hun eigen probleemstelling, ideeën over oplossingen en implementatie aan te kunnen scherpen.
Na het doorlopen van de fasen komt elke groep tot een bepaalde oplossing.
Studenten worden aangemoedigd om in mogelijkheden en kansen te denken en niet oordelend te zijn over oplossingen die bedacht worden. Dat geldt ook voor de presentatie die aan het eind van het keuze onderwijs wordt gehouden. Deze kan allerlei vormen aannemen afhankelijk van de creativiteit van de studenten.
Binnen bovenstaand kader vinden onder andere de volgende activiteiten plaats. Er wordt veel aandacht besteedt aan groepsprocessen. Er is simulatie onderwijs waarbij nadruk op nadruk op leiderschap- en teamworking skills. Tevens zal er vanuit de Jan van Eyk academie begeleiding worden geboden om vanuit een ander referentiekader jullie presentatie skills te optimaliseren. Onderwijsgroepen en het eindsymposium zullen plaatsvinden in het EDLAB (tapijnkazerne).
De toetsing bestaat uit een beoordeling van de groei in persoonlijke en groepsleerdoeken. Daarnaast moeten studenten een eindsymposium organiseren.
Voor uitgebreidere informatie, klik op deze link: Keuzeonderwijs Bachelor Geneeskunde
Doelstellingen van dit vak
Binnen dit keuze-onderwijs worden de volgende doelen nagestreefd:
- · Aanleren van CPS (Creative Problem Solving/ Design Thinking) technieken om complexe en vaag gedefinieerde problemen aan te pakken.
- · Inhoudelijke verdieping in (zelf te kiezen) een complex en vaag omschreven probleem dat als zeer relevant wordt gezien voor de toekomstige beroepsbeoefenaar.
- · Genereren van “oplossingen” ten aanzien van het zelfgekozen probleem
- · Inzicht in werkwijze professionals in het veld wat betreft de benadering van complexe problemen
- · Ontdekken van eigen kwaliteiten inzake persoonlijk leiderschap en samenwerken binnen een team. Meer inzicht geven in groepsdynamiek.
- · Coaching op persoonlijke leerdoelen.
- · Aanleren van technieken en methoden om teams te faciliteren.
- · Oefenen en toepassen van verschillende presentatietechnieken.
Aanbevolen literatuur
website: www.creativeeducationfoundation.org voor overzicht domein Creative Problem Solving website: creativity.buffalostate.edu website: innovationmanagement.se
- E. Pragt