Zorg in Context
Volledige vakbeschrijving
In Nederland wonen meer dan 17 miljoen burgers. Op enig moment in het leven zijn de meeste burgers zorgvragers. Welke burgers vragen zorg? Voornamelijk ouderen? Uit statistieken blijkt dat we niet alleen langer leven, maar ook op jongere leeftijd al vaker chronisch ziek zijn. In het blok wordt daarom niet alleen ingegaan op het verkennen van een (inter)nationaal demografisch profiel van veroudering, maar ook van chronische zieken. De focus van het blok ligt hier op de langdurige zorg. Wat is zorg? Wat is langdurige zorg? Kwaliteit van leven speelt bij langdurige zorg een belangrijke rol. Door de toegenomen welvaart wordt een hogere kwaliteit van leven verlangd en wordt minder ongemak geaccepteerd. De burger wil zoveel mogelijk de regie in eigen handen houden. De zorg moet daarom aansluiten bij de wensen en behoeften van de zorgvrager. Daarbij moet wel worden vermeld dat de burgers zo weinig hulp, zorg en ondersteuning krijgen als mógelijk is, en zo veel als nódig is. Burgers willen voor zichzelf zorgen. De burger wil ‘zelfredzaam’ zijn. Lukt dat niet, dan dient eerst hulp van de omgeving (informele zorg) ingeroepen te worden. Volstaat dat niet meer, dan wordt professionele hulp (formele zorg) geboden. De werking van de zorg en het primaire zorgproces staan in het blok centraal.
In Nederland werken 1,5 miljoen burgers in de zorg- en welzijnssector. In het blok wordt niet alleen ingegaan op wie in de zorg werken, maar ook waar ze werken en wat ze doen. Kortom, de rol van de zorgaanbieders wordt belicht. Ook de functie van zorginkopers (zorgverzekeraars, zorgkantoren en gemeenten) wordt nader toegelicht. De invloed van zorgaanbieders en zorginkopers, maar ook die van de rijksoverheid, op het primaire proces krijgt aandacht. Het blok schetst problemen waar de zorg nu mee wordt geconfronteerd.
Doelstellingen van dit vak
Binnen de opleiding Beleid, Management en Evaluatie van Zorg (BMEZ), een richting binnen de bachelor Gezondheidswetenschappen, werken studenten aan vier competenties, namelijk die van ‘expert’, ‘investigator’, ‘communicator’ en ‘professional’.Per competentie zijn er leerdoelen voor het huidige blok.
Expert
- De student kan uitleg geven over het zorgproces voor ouderen in Nederland.
- De student kan de ontwikkelingen van de drie thema’s in het blok noemen: zo lang mogelijk thuis, langdurige intramurale zorg, en zorg rondom het levenseinde.
- De student kan de rol van patiënten/mantelzorgers als stakeholders in de ouderenzorg benoemen en bekritiseren.
- De student kan de rol van zorgprofessionals, zorgaanbieders, zorginkopers en rijksoverheid als stakeholders in de ouderenzorg benoemen en bekritiseren.
Investigator
- De student beoordeelt en bekritiseert wetenschappelijke verslagen van peers.
- De student is in staat bronnen die ze gebruiken te beoordelen op kwaliteit
- De student is in staat feedback van anderen te beoordelen en te verwerken in hun verslagen
Communicator
- De student beschikt over (online) mondelinge communicatieve vaardigheden. De student kan (online) mondeling rapporteren in een kleine groep, in de jaargroep, in een groep met professionals en in een groep met leken/derden.
- De student geeft en ontvangt (mondeling/schriftelijk) constructief feedback van anderen.
Professional
- De student ken reflecteren op het huidig functioneren, op basis daarvan leerdoelen opstellen en reflecteren op de doorontwikkeling op deze leerdoelen gedurende het blok. Dit doet de student aan de hand van bewijslast
- De student neemt een professionele houding aan in contact met anderen, zoals studenten, docenten, professionals, leken etc.
- De student neemt een actieve leerhouding aan.
Aanbevolen literatuur
- B.S. de Boer