Sexualiteit
Volledige vakbeschrijving
Het doel in dit blok is om studenten kennis te laten nemen van het terrein van de seksuologie vanuit een psychopathologische benadering. Daarbij stellen we een beperkt aantal klachten centraal die een gevarieerd beeld geven van de achtergronden en mechanismen van seksuele klachten, het vóórkomen en het beloop van de klachten, en de verschillende behandelingsmogelijkheden. Daarnaast bieden we een overzicht van de meest gangbare theorieën over seksuele ontwikkeling en seksueel functioneren en geven we inzicht in het thema seksuele diversiteit. Tenslotte benadrukken we het dyadische karakter van seksualiteit door het samenspel tussen seks en relaties te belichten.Daarnaast gaan we in de aanvullende colleges dieper in op een aantal specifieke klachten of problemen binnen de desbetreffende aandachtsgebieden.
In taak 1 tot en met 3 behandelen we (biologische en psychologische) theorieën over seksualiteit, de seksuele levensloop, seksuele diversiteit (o.a. genderverschillen), seksuele problemen bij mannen, seksuele problemen bij vrouwen en seksualiteit bij ziekte en verstandelijke beperking. In een reeks aanvullende colleges gaan we dieper in op deze onderwerpen (zie overzicht). In een vierde en afsluitend college wordt de rol van hechting en relaties mbt seksueel functioneren belicht.
Doelstellingen van dit vak
Cognitief
Studenten hebben na afloop van het blok kennis van:
- De normale seksuele ontwikkeling van de mens;
- De seksuele respons-cyclus van de mens en alternatieve theorieën omtrent het functioneren van het seksueel systeem;
- Diversiteit in seksueel functioneren en seksuele beleving (cultuur, gender, seksuele oriëntatie, impact van maatschappij);
- Het biopsychosociale model met betrekking tot seksuele stoornissen;
- Theorieën en bevindingen over ontstaan en instandhouding van seksuele stoornissen;
- De DSM diagnostische criteria voor de verschillende seksuele stoornissen;
- De verschillende behandelingsmogelijkheden, met name psychologische behandelingen, voor seksuele stoornissen;
- De invloed van (fysieke en mentale) ziekte op seksualiteit;
- De manifestatie van seksualiteit bij verstandelijke beperking en het risico op seksueel misbruik;
- Het samenspel tussen seks, relaties en hechting.
Studenten hebben na afloop van het blok inzicht in:
- de psychologische achtergronden van seksuele stoornissen
- de biologische achtergronden van seksuele stoornissen
- de maatschappelijke achtergronden van seksuele stoornissen
- de interacties tussen de verschillende achtergronden van seksuele stoornissen
Gedragsmatig
- Studenten hebben na afloop van het blok geoefend met de vaardigheden die nodig zijn voor het bespreken van seksualiteit en seksuele problemen met cliënten.
- Studenten kennen dan ook de structuur van de seksuele anamnese en hebben geoefend met het afnemen van de seksuele anamnese
Affectief
- De scheidslijn te kunnen trekken tussen normale versus pathologische seksuele ontwikkeling en seksueel functioneren;
- Zich bewust worden van (maatschappelijk gedefinieerde) normen en waarden m.b.t seksualiteit.
- Een gefundeerde menig te hebben over de theoretische basis en empirische ondersteuning voor verschillende behandelvormen bij seksuele problemen;
- Te kunnen reflecteren over het recht op seksualiteit van ieder mens;
- Een flexibele, open en respectvolle houding te hebben ontwikkeld m.b.t. seksuele diversiteit.