Statistiek II
Volledige vakbeschrijving
Binnen de psychologie is sprake van een experimenteel gerichte onderzoekstraditie, hoewel ook quasi-experimenten en correlationeel onderzoek regelmatig voorkomen. De te analyseren data zijn vaak kwantitatief, zoals testscores en reactietijden. De meest gangbare statistische analysemethode voor kwantitatieve data uit experimenteel onderzoek is variantie-analyse (ANOVA), en de meest gangbare voor correlationeel onderzoek is regressie-analyse. In deze cursus wordt de student vertrouwd gemaakt met de logica en toepassingsmogelijkheden van variantie-analyse en in mindere mate regressie-analyse, voortbouwend op de in het eerste studiejaar behandelde eenweg ANOVA en regressie-analyse. Leidraad daarbij vormt het onderscheid tussen between-subject (BS) en within-subject (WS) experimenten, en het onderscheid tussen experimenteel, quasi-experimenteel en correlationeel onderzoek.
De cursus bestaat uit zes modulen die elk een week duren. Per module komen een design en de bijbehorende analysemethode aan bod door middel van een combinatie van hoorcollege, tutorial, werkcollege en SPSS-practicum. Studenten zullen gaan leren over:
- Module 1: Herhaling eenweg BS design, eenweg ANOVA, multipele vergelijkingen.
- Module 2: Het orthogonale (‘balanced’) tweeweg BS design, tweeweg ANOVA, interactie, main effects, simple effects, relaties met de ongepaarde t-toets; het nonorthogonale (‘unbalanced’) tweeweg BS design, tweeweg ANOVA, confounding en adjustment.
- Module 3: BS experiment en quasi-experiment met een covariaat zoals leeftijd of een voormeting, covariantie analyse (ANCOVA), de twee functies van een covariaat (powervergroting, correctie voor confounding).
- Module 4: Correlationeel onderzoek, regressie analyse met meerdere predictoren.
- Module 5: Het eenweg within-subject (WS) design, herhaalde metingen ANOVA volgens de univariate, epsilon-adjusted univariate, en multivariate methode.
- Module 6: Het tweeweg WS design, het split-plot (BS*WS) design voor BS experimenten met herhaalde nametingen en WS experimenten met een BS factor, herhaalde metingen ANOVA voor deze designs.
Bij deze module hoort het volgende practicum: SPSS II
De eindbeoordeling voor deze module is een cijfer tussen 0,0 en 10,0.
Doelstellingen van dit vak
Studenten zijn in staat om:
- de logica en de verschillende aspekten van variantie-analyse, correlatie-analyse en regressie-analyse uit te leggen (waaronder eenweg tussen groepen variantie analyse;
- multipele vergelijkingen, orthogonale versus nonorthogonale designs, tweeweg tussen groepen variantie analyse, hoofd- en interactie-effecten, confoundingproblematiek, covariantie-analyse, multipele regressie-analyse, eenweg binnen groepen variantie analyse, univariaat versus multivariaat analysemodel, tweeweg binnen groepen variantie analyse, split plot analyse);
- de verschilende variantie-analysetechnieken toe te passen op een realistische dataset en de resultaten van de analyses te interpreteren;
- een multipele regressie-analyse uit te voeren op een dataset en de resultaten van die analyse te interpreteren.
Voorwaarden
Toelatingseis: Statistiek I dient behaald te zijn met als peildatum 15 maart van het betreffende studiejaar.