Psychotische stoornissen
Volledige vakbeschrijving
Dit blok handelt over die psychiatrische stoornissen waarbij met name het inhoudelijk denken en de waarneming gestoord zijn, meer specifiek de 'psychotische stoornissen'. Om enige structuur aan te brengen in de grote hoeveelheid benaderingen van psychosen, is gekozen om als rode draad in het blok de discussie tussen de 'categorale en de dimensionele benadering van schizofrenie' te nemen. Theorieën, etiologische modellen en therapeutische interventies worden benaderd in het licht van deze discussie. Eén uitgebreide casus vormt een verder ordenend principe in dit blok. We volgen de persoon in deze casus gedurende verschillende jaren. De volgende onderwerpen komen hierbij aan bod: Klinische beeld en differentiaaldiagnose van psychotische stoornissen; 'Trait-markers' en 'state-markers' van schizofrenie; biologische modellen en behandelingsmogelijkheden; neuropsychologische modellen en behandelingsmogelijkheden; Individueel psychologische modellen en behandelingsmogelijkheden en sociaal-psychiatrische modellen en behandelingsmogelijkheden. Dit blok is gebaseerd op projectwerk. Studenten werken in projectgroepen van 5 tot 7 studenten, zonder tutor, aan de uitgebreide casus door middel van verschillende groepsopdrachten. De papers van deze opdrachten en een schriftelijk examen vormen de eindtoets van dit blok.
De eindbeoordeling voor deze module is een cijfer tussen 0,0 en 10,0.
Doelstellingen van dit vak
Dit blok heeft de volgende doelstellingen. Kennis hebben van psychotische stoornissen, in het bijzonder van schizofrenie. Kennis hebben van de verschillende etiologische modellen van schizofrenie. Kennis hebben van de verschillende behandelingsmethoden van schizofrenie vanuit de biologie, de individuele psychologie en de sociale psychiatrie. Inzicht hebben in de krachten en beperkingen van de categorale en dimensionele benadering van schizofrenie; inzicht hebben in de krachten en beperkingen van de verschillende etiologische modellen van schizofrenie; inzicht hebben in de samenhang van de verschillende modellen van schizofrenie. In staat zijn om een empirisch gemotiveerde diagnostische procedure te ontwerpen voor psychotische problematiek op basis van gepresenteerde casuïstiek; in staat zijn om een empirisch gemotiveerd behandelplan te ontwerpen voor mensen met psychotische problematiek op basis van gepresenteerde casuïstiek. In staat zijn om onafhankelijk te werken in een projectgroep. In staat zijn om volgens academische richtlijnen groepswerkstukken te schrijven.