Abdomen-2
Volledige vakbeschrijving
In de module Abdomen jaar 2 wordt gedurende acht weken leerstof aangeboden waarbij de patiënt de ingang tot leren is. De onderwijspoli heeft een centrale plaats in deze module. Het centrale thema is klinisch redeneren, dat wil zeggen dat de student zich de verschillende stappen in het diagnostisch proces met betrekking tot abdominale aandoeningen dient eigen te maken.
Het is de bedoeling dat teruggegrepen wordt op de stof van Fase 1 zodat de relevante basiskennis wordt opgefrist en toegepast. Bij de opzet is gekozen voor een indeling waarbij vakken met een sterk diagnostisch karakter zoals kindergeneeskunde, verloskunde, interne geneeskunde en maag-, darm-, leverziekten aan de orde komen.
De te leren vaardigheden zijn anamnese, lichamelijk onderzoek, het maken van een differentiaal diagnose en de daarbij horende aanvullende diagnostiek. Voor de klinisch onderzoeker component zullen de thema’s onderzoeksdesign en evidence-based medicine verder uitgediept worden.
Doelstellingen van dit vak
De leerdoelen zijn voornamelijk toegepast op klinische symptomen, om zo het klinisch redeneren naar een dd te bevorderen.
Voorbeeld: symptoom is bloedverlies in het eerste trimester van de zwangerschap en van daaruit ontstaat een brede DD
In de onderwijsgroep wordt deze DD verder uitgediept en komen de ziektebeelden die als leerstof voor het examen zijn aan bod.
Sommige onderwerpen lenen zich hier niet voor (bv verhoogd PSA), maar aangezien deze wel belangrijk zijn is ervoor gekozen dit zo te laten
Aanbevolen literatuur
- M. den Dulk