Functionele neuroanatomie
Volledige vakbeschrijving
Het belang van hersenonderzoek binnen het domein van de psychologie neemt gestaag toe, met name door de ontwikkeling van technieken waarmee in vivo de structuur en activiteit van de menselijke hersenen bestudeerd kunnen worden. In hoog tempo worden neurale systemen en mechanismen opgehelderd die uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor zelfs de meest complexe aspecten van menselijke beleving, cognitie en gedrag. Dat betekent dat psychologiestudenten tegenwoordig een gedegen kennis moeten hebben van de structurele organisatie en werking van de hersenen.
In recente decennia is het duidelijk geworden dat specifieke gedragingen en vaardigheden niet eenvoudig gekoppeld kunnen worden aan geïsoleerde hersenstructuren. Vaardigheden worden gerealiseerd door breinomvattende neurale systemen waarvan de onderdelen doorheen de hersenen verspreid liggen op alle structurele niveaus: corticaal en subcorticaal. Het is de geïntegreerde werking van deze verspreide hersenstructuren die resulteert in functionele systemen zoals sensoriële systemen, motorische systemen, geheugen systemen, enz. In meerdere onderwijsgroepsbijeenkomsten zullen de studenten verschillende functionele systemen onderzoeken die te maken hebben met het genereren van gedrag. In ieder bijeenkomst komt een ander aspect aan bod: structurele en functionele organisatie van de cerebral cortex, de organisatie van het motorisch systeem, de basale ganglia loops, het cerebellum en het limbische systeem. De student zullen leren hoe de gerelateerde functies structureel en functioneel opgebouwd zijn, op welke manier zij bestudeerd kunnen worden en wat de gevolgen zijn van beschadiging of dysfunctie voor gedrag en psychologisch welzijn.
Om dit inzicht te faciliteren is het belangrijk dat studenten weten waar de verschillende structuren gelegen zijn in de hersenen, alsook hoe ze met elkaar verbonden zijn. Om een optimale mengeling te krijgen van structurele en functionele kennis van hersenstructuren omvat dit blok, aanvullend op de zes theoretische bijeenkomsten, vier practicumbijeenkomsten (PSY2133 - Practicum Neuroanatomie). Hierin wordt de theoretische kennis gecomplementeerd door praktische exploratie van de complexe driedimensionale vorm van de hersenen en de ligging hierin van de onderdelen van de functionele systemen.
Bij deze module hoort het volgende practicum: Neuroanatomie
De eindbeoordeling voor deze module is een cijfer tussen 0,0 en 10,0.
Doelstellingen van dit vak
Studenten:
- hebben een algemeen inzicht in de functionele en structurele organisatie van het ruimere motorische systeem met zijn functionele subsystemen;
- hebben de juiste neuroanatomische terminologie geleerd te hanteren;
- kunnen de macroscopische opbouw van de menselijke hersenen toelichten;
- kunnen verschillende grootschalige functionele systemen analyseren, met hun specifieke opbouw en werking.