Vaardigheden Uitdagingen in de Public Health
Volledige vakbeschrijving
Je zult je gaan ontwikkelen tot een echte professional op het gebied van Preventie en Gezondheid. Je werkt in een groepsproject samen en voert een omgevingsanalyse uit, peilt behoeften binnen een community, bereidt interviews voor en voert deze uit met een professional en enkele bewoners. Je bevindingen presenteer je op een overtuigende manier in een eindsymposium. Om je voor te bereiden op dit veldwerk volg je workshops (o.a. over samenwerken, dataverzameling, interviewen, wijkanalyse, presenteren).
Een tweede training richt zich op het schrijven van een individuele narratieve review over een zelf gekozen public health uitdaging.
Doelstellingen van dit vak
Toepassen kennis en inzicht
Na dit blok ben je in staat:
- Een Public Health uitdaging grondig te analyseren aan de hand van een planningsmodel
- Een aanpak van Public Health problemen te bepalen gebaseerd op een grondige analyse van biologische, maatschappelijke en psychologische factoren
- In de planmatige aanpak rekening te houden met verschillende ecologische niveaus die betrokken kunnen en zouden moeten worden
- Een (eenvoudig) Needs Assessment te plannen, uit te voeren en te rapporteren
- Data en literatuur te gebruiken om Public Health problemen te analyseren
Oordeelsvorming
Na dit blok heb je een kritische houding ten opzichte van:
- De uitkomst van een Needs Assessment en het vervolg erop
- Een niet-planmatige (i.t.t. een planmatige) aanpak van Public Health problemen
- Een aanpak van Public Health problemen op slechts één ecologisch niveau
Communicatie
Na dit blok ben je in staat:
- Een public health onderwerp op overtuigende manier te presenteren
- Een groep te kunnen leiden en zodanig heldere afspraken te maken dat een ieder zich eraan houdt
- Burgers te betrekken bij analyse van problemen en formulering van oplossingsrichtingen
- Schriftelijk en mondeling te rapporteren over analyse en aanpak van Public Health problemen
Studiehouding en leervaardigheden
Na het blok heb je:
- De vaardigheid de weg te vinden in de veelheid van literatuur op het gebied van public health
- De vaardigheid om op kritische en efficiënte manier nieuwe ontwikkelingen in de public health te volgen
- De vaardigheid daarbij verschillende disciplinaire gezichtspunten te integreren
- De vaardigheid te reflecteren op het niveau van het eigen en van andermans werk
- Een actieve leerhouding in de onderwijsgroep en in het groepswerk
- Inzicht in de eigen leerstrategie
- Inzicht in groepsprocessen en competenties die van belang zijn in samenwerken in teams