Fac. Health, Medicine and Life Sciences
Portfoliotentamen Jaar 3
Volledige vakbeschrijving
- Uitwerking van leerdoelen en leerplannen van de 4 eerder beschreven competenties in jaar 1 en 2 (begin jaar 3 tot aan de kerst).
- Introductie en analyse van een vijfde competentie (begin jaar 3).
- Maken van minstens 3 nieuwe ervaringskaarten gedurende jaar 3
- Het onderdeel ‘even voorstellen’ uit jaar 1 en 2 wordt in jaar 2 en 3 verder uitgewerkt zodat dit meer de vorm van een toekomstig POP krijgt.
- 360 graden feedback procedure in alle 4 de clusters vanuit de coachgroep (feedback van coach, buddy student op de onderwijspoli, 1 medestudent en 1 zelfreflectie). In elk cluster wordt de competentie professional en 1 andere competentie geëvalueerd.
- Startdocument met een analyse van de 7 competenties met leerdoelen bij 3 a 4 competenties (klaar aan het einde van jaar 3, hiermee beginnen na de kerst). Startdocument wordt aan het begin van de master nog specifieker gemaakt zodra eerste coschap bekend is.
Doelstellingen van dit vak
In de bachelorfase is er voor gekozen studenten vanaf het begin van hun opleiding te begeleiden bij hun ontwikkeling tot medisch professional, in de vorm van een portfolio dat uitgaat van en aansluit bij de context van hun studiefase. Het betreft een elektronisch portfolio in EPASS, dat gecombineerd wordt met een mentorsysteem.
Een portfolio in combinatie met een mentorsysteem is een instrument dat de bachelorstudent kan helpen om:
- zicht te krijgen en te houden op de ontwikkeling van kennis en vaardigheden (de eigen “groeicurve”) en tijdig bij te sturen waar dat nodig is;
- al doende te “leren leren” van ervaringen en feedback en het eigen leerproces in te richten;
- problemen in en rond de studie in een vroeg stadium te signaleren zodat tijdig passende hulp gezocht kan worden en/of studievertraging voorkomen kan worden;
- geleidelijk te leren reflecteren op ontwikkeling vanuit het perspectief van competenties, om zodoende de overgang naar de masterfase en het masterportfolio te vergemakkelijken;
GEN3016
Jaar
1 sep 2024
31 aug 2025
Studiepunten:
16.0Taal van de opleiding:
NederlandsCoördinator:
Onderwijsmethode:
Assignment(s), Patient contact, Paper(s), Skills, Training(s), Onderwijspoli('s), Work in subgroupsEvaluatiemethoden:
Assignment, Attendance, Participation, Portfolio