Vaardigheden Periode 1
Volledige vakbeschrijving
Het blok omvat de volgende vaardigheidstrainingen
- 1. Training Introductie in een probleemgestuurde onderwijsomgeving en werken in teams Tijdens 4 keer 2 uur durende trainingen krijgt de student training in relevante vaardigheden voor het werken in een onderwijsgroep en individuele leervaardigheden. Deze training wordt (indien mogelijk) gegeven door de mentor die de student het hele jaar krijgt. Deze mentor bespreekt een keer per blok de studievoortgang en beoordeelt de 3 opdrachten van de schrijflijn.
- 2. Training Reactietijd Studenten meten reactietijd onder twee condities. Zij leren zo een belangrijk onderzoeksdesign voor biologisch en psychologisch onderzoek kennen. Inhoudelijk heeft deze training een relatie met de ontwikkeling en werking van het centraal zenuwstelsel. Ze leggen een link met de empirische cyclus. Zij verwerken de gegevens m.b.v Excel, maken een grafische weergave en beantwoorden vragen. Duur training: 2 uur.
- 3. Training Levensloop en Gezondheid Studenten voeren een kwantitatief onderzoek uit met behulp van een aangereikte gestructureerde vragenlijst. Zij nemen de lijst af bij iemand van circa 70 jaar bijvoorbeeld hun eigen opa of oma en stellen vragen over alle levensfasen. Studenten formuleren eigen verwachtingen van de resultaten op basis van een aangereikte doelstelling, centrale vraagstelling en literatuur. Met een rekenmachine, Excel of SPSS (naar keuze) worden resultaten door de studenten berekend. Studenten presenteren hun onderzoek aan de hand van de wetenschappelijke opbouw (inleiding, methode, resultaten en conclusies). Het onderzoek wordt voorafgegaan door de deeltraining Bronnen zoeken en deeltraining Kritisch lezen.
Doelstellingen van dit vak
Toepassing van kennis en inzicht
De B-GW student is na het blok in staat:
- De (wetenschappelijke) empirische cyclus te benoemen en herkennen.
- De opbouw van een artikel te benoemen en te herkennen.
- Gegevens te verzamelen om een eenvoudige onderzoeksvraag te beantwoorden.
Oordeelsvorming
De B-GW student heeft na het blok een kritische houding ten opzichte van:
- Wat bronnen van (wetenschappelijke) kennis zijn.
Communicatie
De B-GW student is na het blok in staat:
- Onderzoeksresultaten op een visueel heldere manier te presenteren (in grafiek en tabel).
- Mondeling helder te communiceren over de bestudeerde stof met studenten en docenten.
Studiehouding en leervaardigheden
De student heeft na het blok:
- De basisvaardigheden om actief de verschillende rollen binnen het probleem gestuurd onderwijs in te vullen.
- Een actieve leerhouding. Bestudeert de aangegeven stof en zoekt zelf naar aanvullende bronnen.
Aanbevolen literatuur
Dassen, Th.W.N., Keuning, F.M., Jansen, G.J. & Jansen, W.S. (2015, zevende druk). Lezen en beoordelen van onderzoekspublicaties. Een handleiding voor studenten hbo en wo-gezondheidszorg, geneeskunde en gezondheidswetenschappen. Amersfoort: ThiemeMeulenhoff. Soudijn, K. (2005). Onderzoeksverslagen schrijven. Praktische handleiding bij het schrijven van scripties en andere werkstukken voor hbo en wo. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Verhoeven, N. (2014, vijfde druk). Wat is onderzoek? Praktijkboek voor methoden en technieken. Den Haag: Boom Lemma uitgevers.