Planmatige Gezondheidsbevordering
Volledige vakbeschrijving
Dit blok heeft tot doel je inzicht te geven in de principes van planmatige gezondheidsbevordering. Naast een inhoudelijke studie van de stappen waaruit planmatige gezondheidsbevordering bestaat, wordt nadruk gelegd op de praktische invulling ervan. Het blok laat zien van welke onderzoeksmethodes en theorieën je vanuit diverse invalshoeken (bijv. de psychologie, communicatiewetenschappen, sociale marketing) hierbij kunt gebruiken, en welke concrete mogelijkheden je hebt om een interventie te ontwikkelen. Je maakt kennis met gezondheidsbevorderaars die werken in de praktijk. Dit kan in verschillende settings zijn, bijvoorbeeld op de werkplek, school, in de buurt, in de thuisomgeving of online. Deze gezondheidsbevorderaars zullen je een real-life praktijkprobleem voorleggen. Aan jou wordt gevraagd de komende weken een oplossing te vinden voor dit probleem, door de stappen van planmatige gezondheidsbevordering systematisch te doorlopen en uit te werken. Het doel is dat je uiteindelijk een eigen interventie ontwikkelt om het probleem op te lossen. Je werkt in groepen. Tegelijkertijd word je getraind in het werken in teams, het plannen van een project en het omgaan met en geven van feedback. Al het geleerde pas je meteen toe tijdens het groepswerk.
Doelstellingen van dit vak
Kennis en inzicht: Student heeft kennis van en inzicht in:
- De stappen van planmatige gezondheidsbevordering;
- Onderzoeksmethodes om een probleemanalyse uit te voeren;
- Theorieën die gebruikt kunnen worden bij het opstellen van een gedragsverklaringsmodel en de ontwikkeling van een gezondheidsbevorderende interventie;
- Onderzoeksmethodes om effecten van een gezondheidsbevorderende interventie te evalueren.
Toepassing van kennis en inzicht: Student is in staat:
- De vertaling te maken van epidemiologische gegevens, in de definitie van een gezondheidsprobleem;
- De vertaling te maken van bevindingen van empirische studies en theoretische uitgangspunten, in een gedragsverklaringsmodel;
- De vertaling te maken van een verklaringsmodel, in een gezondheidsbevorderende interventie;
- Een implementatieplan te maken om de gezondheidsbevorderende interventie
- Een evaluatiemodel vorm te geven dat inzicht geeft in de effecten van een gezondheidsbevorderende interventie.
Oordeelsvorming: Student heeft een kritische houding ten opzichte van:
- De relevantie van een gedrag gerelateerd gezondheidsprobleem;
- De sterkte van het bewijs over potentiële determinanten van gedrag;
- De toepasbaarheid van een gedragsverklaringsmodel bij het verklaren van gedrag;
- De toepasbaarheid van een evaluatiemodel voor de effectevaluatie van een gezondheidsbevorderende interventie;
Communicatie: Student is in staat:
- Ideeën, informatie en oplossingen ten aanzien van de stappen van planmatige gezondheidsbevordering over te brengen op medestudenten en inhoudsdeskundigen.
Studiehouding en leervaardigheden: Student heeft:
- De vaardigheid en motivatie om autonoom de stof te kunnen bestuderen;
- De capaciteit om geleerde stof in een mondeling examen weer te geven en toe te passen op voorgelegde vraagstukken;
- De vaardigheid en motivatie om met een groepje medestudenten informatie te zoeken die nodig is om een voorgelegd praktijkprobleem te analyseren en op te lossen.