Groei en Ontwikkeling II
Volledige vakbeschrijving
Het blok Groei en Ontwikkeling II neemt jullie met gepaste zevenmijlsstappen, en ondersteund door de zeven CanMED-competenties, mee door de hele levenscyclus (zie figuur); van de geboorte (en zelfs daarvoor al) tot aan de dood. Centraal in dit blok staan 1) zwangerschap en geboorte, 2) motorische ontwikkeling en puberteit, en 3) basisprincipes van oncologie.
We bouwen deels voort op de basiskennis opgedaan in Groei en Ontwikkeling I (mitose/meiose, normale ontwikkeling van het kind, ‘Hallmarks of Cancer’) en starten nieuwe kennisgebieden op (obstetrie & gynaecologie, neonatologie & kindergeneeskunde en subspecialisaties binnen de oncologie). Naast dit inhoudelijke deel (ondersteund door casuïstiek, colleges en practica) zullen ook meerdere blokgebonden opdrachten (presentaties in de OWG, preCAT) en longitudinaal onderwijs (PScribe, academisch schrijven, Skills en CoRe) op het programma staan. Het blok wordt afgesloten met een schriftelijke eindtoets.
Hiernaast worden facultatief nog extra leermomenten aangeboden, zoals het bezoeken van een verloskundigenpraktijk, een bezoek aan het kinderrevalidatiecentrum Adelante, en een oefentoetsmoment halverwege het blok.
Kortom, een blok met een breed pallet aan onderwerpen, veel praktijkervaring en aanspraak makend op al je competenties. We hopen dat dit blok jullie een goed inzicht geeft in enkele mooie vakgebieden, en inzicht in jullie (zelfgestuurde) toekomst versterkt!
Doelstellingen van dit vak
Kennis en inzicht in
- normale groei en ontwikkeling
- abnormale groei en ontwikkeling
- basale (patho-) fysiologische processen,
- diagnostiek and behandeling
- zwangerschap, bevallen en geboren worden
- ontwikkeling van het kind
- abnormale groei van weefsels en behandeling van oncologische aandoeningen
Skillslab:
- vaardigheden gynaecologie en obstetrie • Vaststellen ontwikkeling van zuigeling en kind • Mamma onderzoek
Wetenschap:
- analyseren van een wetenschappelijk artikel
- presentatie van wetenschappelijke data door middel van een preCAT in de onderwijsgroep
Aanbevolen literatuur
- K.D.G. van de Kant
- N.M.S. van den Akker