Systeemgerichte gespreksvoering
Volledige vakbeschrijving
De training biedt studenten de mogelijkheid om vaardigheden op te doen die vereist zijn in het werken met kinderen en jeugdigen. In de training wordt middels rollenspelen aandacht besteed aan gesprekstechnieken en het invoegen met kinderen en jeugdigen en hun ouders binnen een systemisch kader. Hierbij gaat het om het toepassen van de gespreks- en vraagtechnieken en het beoordelen van communicatiepatronen binnen het gezinssysteem. Verder wordt aandacht besteed aan enkele specifieke systeemtheoretische behandeltechnieken en principes (o.a. circulair vragen). In Elke trainingssessie wordt er op een interactieve manier geoefend. Sommige trainingsbijeenkomsten vangen aan met een plenair interactief college. Deze colleges worden verzorgd door interne en/of externe collegegevers. De training wordt aangeboden aan studenten van zowel de masterspecialisatie Child- and Adolescent Psychopathology als aan de masterspecialisatie Adult Psychopathology. Beide groepen studenten volgen dezelfde training. Binnen de training Systeemtherapie zijn er voor beide specialisaties specifieke accenten aangebracht die aansluiten bij de beide specialisaties.
In de training in de systeemtherapie is er specifieke aandacht voor het begeleiden van gezinnen binnen de systeemtherapie. In deze training staan vaardigheden centraal in het directe contact met gezinnen in de hulpverleningssetting. De training is gebaseerd op een aantal uiteenlopende perspectieven in de systeemtherapie. Het betreft een eerste kennismaking met zowel de theoretische aspecten als de technische vaardigheden van systeemtherapie. De insteek is dat de training theoretisch wordt onderbouwd met literatuur maar vooral praktisch wordt ingevuld door het aanleren van basisvaardigheden in de klinische gespreksvoering met systemen.
De eindbeoordeling voor deze module is pass of fail – en geen cijfer tussen 0,0 en 10,0”
Doelstellingen van dit vak
De studenten volgen een training in de systeemtherapie met specifieke aandacht voor het begeleiden van gezinnen binnen de systeemtherapie. In deze training staan vaardigheden centraal in het directe contact met gezinnen in de hulpverleningssetting. De training is gebaseerd op een aantal uiteenlopende perspectieven in de systeemtherapie. Het betreft een eerste kennismaking met zowel de theoretische aspecten als de technische vaardigheden van systeemtherapie. De insteek is dat de training theoretisch wordt onderbouwd met literatuur maar vooral praktisch wordt ingevuld door het aanleren van basisvaardigheden in de klinische gespreksvoering met systemen.
De student beheerst de theoretische kennis van het systemisch werken op basis van de aangeboden literatuur, colleges en trainingsstof.
- attitude tijdens het werken met systemen (zie Attitude);
- professionaliteit tijdens systeemgesprekken
- therapeutische houding;
- basisvaardigheden interventies in systeemtherapie;
- gesprekstechnieken (met paren/systemen/).
De student beheerst de door hem gestelde persoonlijke leerdoelen met betrekking tot:
- gesprekstechnieken bij het spreken met (echt)paren en gezinnen;
- gebruik van opdrachten (zoals communicatieopdrachten, monitoringsopdrachten, etc.);
- opstellen en bespreken van genogrammen/gezinskaarten;
- uitvoeren van een taxatie;
- systemische hypotheses toetsen;
- systemische hypotheses formuleren;
- meerzijdig partijdig zijn;
- circulair vragen;
- heretiketteren;
- invoegen.
Het gaat om een eerste aanzet tot het uitvoeren van (een deel van) de onderstaande vaardigheden:
Het aanleren van basisvaardigheden in de klinische gespreksvoering met systemen.