Cursus

Beter schrijven in het Nederlands voor UM studenten en medewerkers

Ben je Nederlandstalig en twijfel je soms aan je spelling en grammatica? Of is Nederlands niet je moedertaal en voel je je niet helemaal zeker als je Nederlands schrijft?

In de online workshops ‘Beter schrijven in het Nederlands' kun je je schrijfvaardigheid naar een hoger niveau brengen en daarmee je zelfvertrouwen bij het schrijven in het Nederlands vergroten. Tijdens de thematische bijeenkomsten ga je samen met een deskundige docent direct aan de slag met praktische opdrachten.

De workshops "Beter schrijven in het Nederlands' worden 2 keer per jaar gehouden. In januari en in juli/ augustus

students_3

Voor de beschikbare workshopdata, zie het inschrijfformulier. Het inschrijfformulier toont de daadwerkelijk beschikbare groepen.

'Ik zou deze workshop adviseren aan iedereen die een leven in Nederland overweegt of die zijn Nederlands naar “de volgende stap” wil brengen. Sinds de workshop voel ik me zelfverzekerder in mijn taalgebruik, en (grotendeels) dankzij de uitstekende docent, heb ik een bachelor in het Nederlands Recht behaald!'

Jack Hutchinson | student Nederlands Recht

Voor wie?

Deze gratis workshops zijn uitsluitend bedoeld voor studenten en medewerkers van de UM. Zowel voor studenten en medewerkers die Nederlands als moedertaal hebben als ook voor anderstalige studenten en medewerkers.

Voor toelating tot de workshop moet je het Nederlands op B2-niveau beheersen. Een intake is nodig als je niet kunt aantonen dat je een certificaat B2 hebt.

Data workshops

taalcafe_3_resize

Workshop data voor Nederlandstaligen (NT) en voor anderstaligen (AT) in augustus volgen nog. Kijk hieronder voor de onderwerpen en schrijf je nu in.

• NL – workshop 1 (AT) Woordniveau:
  • NL – workshop 1 (NT) Woordniveau:
  • NL – workshop 2 (AT) Zinsniveau:
  • NL – workshop 2 (NT) Zinsniveau:
  • NL – workshop 3 (AT) Helder betoog schrijven:
  • NL – workshop 3 (NT) Helder betoog schrijven:
  • NL – workshop 4 (AT) Zakelijk schrijven:
  • NL – workshop 4 (NT) Zakelijk schrijven:

Thema's workshops

Workshop 1: Spelling en grammatica I; op woordniveau
Spelling en grammatica; Hoe zat het ook alweer met de meervoudsregels bij substantieven? Wanneer spel ik een -d en -t bij de werkwoorden en hoe vervoeg ik Engelse werkwoorden? Per woordsoort behandelen we de meest voorkomende vragen en spellingskwesties. In deze interactieve workshop kun je volop oefenen, individueel en met elkaar!

Workshop 2: Spelling en grammatica II; op zinsniveau
Probeer het de lezer zo makkelijk mogelijk te maken, zodat hij of zij je tekst na één keer lezen kan begrijpen. Maak het niet moeilijker dan nodig is. Hoe kun je dat doen? Tijdens de workshop geven we je een aantal tips om zo duidelijk mogelijk te schrijven op zins- en tekstniveau. Dat maakt je tekst ook aantrekkelijker voor je lezer. Natuurlijk gaan we oefenen door zinnen te herschrijven waarbij je het geleerde direct toepast. Ook besteden we aandacht aan de opbouw en structuur van teksten.

Workshop 3 een helder betoog schrijven
Denk jij ook altijd zo lang na voordat je wat opschrijft? Of begin je zomaar ergens om vervolgens te verdwalen? Als je dit probleem nu wilt aanpakken is het handig deze korte workshop te volgen!

Om je voorstel, notitie of betoog schriftelijk helder te verwoorden is het belangrijk een goed gestructureerde aanpak te volgen. In deze workshop bieden we jou een kort en overzichtelijk stappenplan in 4 fases: van oriëntatie op je doelgroep en tekstdoel, naar de opzet van je argumentatiestructuur. Van de formulering van je argumenten, naar de herschrijffase waarin je de puntjes op de i zet.

De ervaren docent ondersteunt je aanpak met praktische opdrachten en constructieve feedback. Na de workshop heb je effectief gereedschap in handen om een helder betoog af te leveren.

Workshop 4 Zakelijk Schrijven
Tijdens je studie of werk schrijf je regelmatig teksten voor verschillende doelgroepen. Als communicator binnen jouw studie of afdeling heb jij de verantwoordelijkheid effectief te communiceren en je lezers te bereiken. Wil je je aanpak opfrissen of eens een andere toon aanslaan? Dan zal deze workshop Zakelijk Schrijven je vast inspireren.

We oefenen met aspecten zoals de juiste toon en de beste vorm. En door samen met je medecursisten de taalopdrachten te maken, ontstaat een levendige, interactieve sfeer waarin je leert met en van elkaar. Ook doen we een creatieve oefening die je schrijfplezier zal stimuleren. De deskundige docent begeleidt de workshop met directe feedback en geeft handige tips, ook voor online schrijvers.

Meld je aan

Meld je aan via de registratieknop.

Deze workshops zijn gratis voor alle UM studenten en medewerkers. Inschrijven is echter niet vrijblijvend. Als je minder dan drie dagen vóór aanvang van de workshop annuleert of zonder bericht afwezig bent, houd er dan rekening mee dat er € 30,- in rekening kan worden gebracht.